Enerverend en Spot On. We kijken terug op een super geslaagde Hannover Messe. Dat kan ook niet anders als het jaarthema van deze grootste technologiebeurs ter wereld, identiek is aan de speerpunten van de Noordelijke Technologiesector: Digitalisering, Artificial Intelligence en Smart Factories. De match was maximaal, dat leverde veel aandacht op en een mooie basis om als regio erkend te worden. Met als prachtig slotakkoord een plekje op de officiële aftermovie van de Hannover Messe.

Zes demo’s

De Noordelijke technologiesector werd in Hannover vertegenwoordigd door RoSF, de Digital Innovation Hub die in oprichting is, de Zernike Campus Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen (de RUG). De basis voor de stand werd gevormd door zes demoprojecten over Artificial Intelligence en Smart Factories, die voor een groot deel voortkomen uit de RoSF-pilotprojecten. Zo presenteerde Philips en Target een intelligent scheerapparaat dat de gebruiker beter leert scheren. JB Besturingstechniek toonde een zelflerende sorteermachine en Cosmonio en Demcon lieten zien hoe ze kunstmatige intelligentie inzetten om meetprocessen te verfijnen. De Drentse delegatie bestond uit Sustainder, dat intelligente openbare verlichting maakt, en Technologies Added, waar MKB-bedrijven slimme en duurzame producten samen onder één dak produceren.

Kijkcijferkanon

Maar de echte eyecatcher was een zwerm van vier robotjes van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Eén robot wordt aangestuurd, en de rest volgt vanzelf. De demo werd verzorgd door studenten van de RUG en had een hoge aaibaarheidsfactor wat er voor zorgde dat er vaak meer dan honderd kijkers rond onze stand stonden.

VIP-delegaties

Als meest zichtbare Nederlandse regio op de Hannover Messe konden we rekenen op de komst van veel VIP-delegaties. Altijd belangrijk. Staatssecretaris Mona Keijzer kwam langs, bestuurde de robotjes en liet zich door Jan Post informeren over de voortgang van RoSF. Ministers (of deputies..) uit Vlaanderen en Nedersaksen, VIP-delegaties van FME en Metaalunie, Secretaris Generaal Maarten Camps van EZK en nog zo wat. Iedereen wist dit jaar de weg naar RoSF/Noord-Nederland te vinden.

Smart Industry Assessment, made by RoSF!

We konden de aandacht bijna niet bijbenen. Aan de andere kant van de immense beurs lanceerde Mona Keijzer tijdens een symposium van de Koninklijke Metaalunie, de Nationale Smart Industry Assessment die door ROSF is ontwikkeld. Het Assessment werd ter plekke gekoppeld aan de website van de Metaalunie en daardoor ontsloten voor 14000 Metaalunie-bedrijven. Mona Keijzer wees op het grote belang van het Assessment als kompas voor het MKB en roemde ondertussen de makers (wij dus..).

Busreizen

Onze specialiteit zijn de busreizen vanuit het Noorden naar Hannover. Op de woensdag ontvingen we 50 ondernemers en officials en op de donderdag bijna 100 studenten, van ROC tot WO. Ze kregen een speciaal daarvoor uitgezette rondleiding. Door de ogen van experts zie je 5 keer zo veel. Men was erg enthousiast. De studenten hebben gescandeerd “We are the Region of Smart Factories,” wat tot drie hallen verder te horen was.

Publiciteit

De belangstelling voor RoSF en het Noorden leverde ook een groot aantal publicaties op in de regionale en landelijke media:

  • RoSF (Philips, Technologies Added) speelde de hoofdrol in een radiorapportage op NPO1.
  • Het Dagblad van het Noorden schreef een uitgebreide artikel onder de inspirerende titel: “Brainport 2 ligt aan de Waddenzee.”
  • RTV maakte een mooie televisierapportage met als conclusie: Kunstmatige Intelligentie vernieuwd de economie en creëert nieuwe banen.
  • En we veroverden dus een mooi plekje op de formele aftermovie van de Hannover Messe (vanaf 55 sec..).