Te midden van techreuzen als Siemens, IBM en Microsoft had RoSF haar eigen stand op de Hannover Messe, de grootste industriebeurs ter wereld die helemaal in het teken staat van Industry 4.0. RoSF maakte onderdeel uit van het Holland IT en Smart Industry Paviljoen, georganiseerd door het FME en ministerie van EZK. We kijken terug op een bijzonder succesvolle beurs.

12 RoSF bedrijven
RoSF stond voor de vijfde keer op rij de Messe. Eerder werden de bedrijven vertegenwoordigd door het projectteam, maar nu staan de bedrijven er zelf. Ook verhuisde we van de “Regio-hal” naar de Smart Factory-hal, dus naar het kloppend hart van de Hannover Messe. Daarmee weerspiegeld de Hannover Messe de fase waarin de RoSF-groep nu zit. Van bedrijven die voorzichtig experimenteren met Smart Factory concepten naar bedrijven die hun technologie-oplossingen in de etalage zetten op het wereldtoneel. Wie weet waren we wel de grootse stand, met kleine bedrijven. We speelden onszelf en de noordelijke regio in ieder geval goed in de kijker.

Banner Hannover Messe 2018

Bus
Vaste prik in onze “Hannover Messe formule” is een bus met Noordelijke ondernemers en mensen uit het onderwijsveld, die we een dedicated dagvullende rondleiding aanbieden onder aanvoering van Jan Post, het boegbeeld van RoSF. Het thema van de reis was: “Laat je onder dompelen in de Smart Factory en wordt er daarna zélf een.” De bus was wederom volgeboekt en de deelnemers waren razend enthousiast. Door de ogen van experts zie je meer op zo’n gigabeurs als de Hannover Messe. Deze trip werd georganiseerd in samenwerking met de NOM, de KvK, FME en de Metaalunie, als onderdeel van de Smart Factory Tour, met Pieter Diphoorn (KvK) als toegewijde reisleider.

Staatssecretaris op bezoek
Een van de hoogtepunten was de officiële opening van het Fieldlab Technologies Added, een spin-off van RoSF. Technologies Added werpt zich op als de eerste Smart Factory als een shared facility (‘Samen produceren’) in Nederland, en ver daarbuiten. De opening werd verricht door staatssecretaris Mona Keijzer. Via een spectaculaire virtual reality-act overhandigde zij het beroemde Fieldlabschildje aan Rob Goossens, de nieuwe CEO van Technologies Added.

Smart Factory Assessment
De eyecatcher van de RoSF was het Smart Factory Assessment, waarvan de tweede versie op beurs in gebruik werd genomen. Met dit assessment kunnen maakbedrijven bepalen hoe ‘smart’ hun processen zijn, en welke stappen ze moeten zetten om een echte Smart Factory te worden. Het assessment werd oorspronkelijk ontwikkeld voor eigen gebruik maar blijkt zo succesvol te zijn, dat we het inzetten om vraag en aanbod te matchen en de RoSF-bedrijven te promoten. Het Assessment is inmiddels in diverse varianten beschikbaar, waaronder in een online versie (www.smartfactory.com). Op de beurs gebruikten we een ouderwets schoolbord dat niet voldeed aan de eisen van een topbeurs als de Hannover Messe maar (juist daarom?) alle aandacht trok.

Smart Factory voor doorsnee-bedrijven
Wat is de inhoudelijke conclusie  na een volle werkweek Hannover Messe? De Smart Factory wordt steeds meer een thema voor ‘doorsnee-bedrijven,’ niet alleen voor de kopgroep zoals in voorgaande jaren. Dat leiden we af aan de vele vragen die we kregen van beursbezoekers, het type vragen én de personen die vragen stelden. We zien de volgende trend ten aanzien van wie er vragen stellen over (en dus geïnteresseerd zijn in) de Smart Factory:

  • In 2016  waren dat vooral de directies van koplopers
  • In 2017  kwamen de vragen ook van operationeel niveau van de koplopers
  • In 2018  (dus dit jaar): steeds meer vragen van doorsnee maakbedrijven, wel op directieniveau
  • In 2019  (dus volgend jaar) komt als we die lijn doortrekken het uitvoerend niveau langs van doorsnee maakbedrijven.

Daarmee breekt de “Smart Factory” dus echt door en komen we in de implementatiefase. Dat verklaard waarschijnlijk ook de populariteit van ons Assessment. Koplopers ontwikkelen hun Smart Factory vaak op eigen kracht, de rest doet een beroep op externe expertise. Werk aan de winkel voor technologie-aanbieders zoals de bedrijven uit het RoSF-consortium. En dan kun je maar beter op de eerste rij zitten.

Persaandacht
De presentatie van het RoSF-consortium bleef niet onopgemerkt. Vooral de Noordelijke pers wist de weg naar Hannover goed te vinden. Het Dagblad van het Noorden ziet in de Smart Industry een welkome aanvulling op de gasgedreven economie (zie foto) en RTV Noord  en RTV Drenthe maakten mooie rapportages. Binnenkort volgt een uitgebreide rapportage in het Tijdschrift LINK Magazine.